Zaznacz stronę

Jak kawa wpływa na zdrowie?

Kawa jest jedną z najlepiej przebadanych roślin na świecie. Picie kawy jest dla dorosłego człowieka zdrowe a nawet wskazane. Jak to często w zdrowiu bywa, chodzi o ilość.

 

Elementem, który wzbudza w kawie chyba najwięcej kontrowersji to kofeina. Spożywana w odpowiednich ilość pomaga spalić nam nadmierną ilość tkanki tłuszczowej, w tym tą najbardziej oporną, z boczków 😉 i podwyższa zdolności kognitywne.Należą do nich zdolność do zapamiętywania i lepszego postrzegania.

Więc ile tej kofeiny można wypić?

Przyjmuje się, że 300 – 400 mg dziennie czyli 2-4 filiżanek mocnego naparu. Od 600mg możemy zauważyć pierwsze oznaki, że spożyliśmy nieco za dużo kofeiny. Najczęściej będzie to nadpobudliwość, lekka dezorientacja. Samemu zdarza mi się wtedy odczuwać pełen zapał do pracy i poczucie możliwości osiągnięcia wszystkiego. Z tego powodu muszę uważać na picie kawy bo lubię powracać do tego uczucia a mam świadomość, że nie jest to dla mojego ciałą optymalnie zdrowe.

 

Zwróć uwagę, że kofeinę spożywasz nie tylko z kawy. Przyswajasz ją razem z herbatą, czekoladą czy energetykiem. Więc do całości dobowej dawki kofeiny dolicz też te produkty.

 

Co więcej, każdy człowiek jest inny, więc inaczej przyswaja kofeinę. Zwróć też na to uwagę.

Czy kawa wypłukuje składniki mineralne i odwadnia?

Wbrew powszechnemu mitowi, kawa wręcz dostarcza składników mineralnych. Są nimi między innymi: potas magnez i mangan.

 

Kofeina zawarta w kawie, faktycznie ma właściwości diuretyczne czyli moczopędne jednak nie większe niż herbata i nie dużo większe niż wypita woda o tej samej objętości. Żeby poczuć tego typu efekt trzeba by się zbliżyć do granicy 600mg kofeiny w ciągu dnia. Jest to odpowiednik nawet 6 kaw.

Kiedy faktycznie nie należy pić kawy?

  • kawa nie jest polecana dla osób mających problem ze snem
  • kobiet w ciąży nie powinny pić więcej niż 1 filiżankę dziennie

Jak pić kawę, żeby było najzdrowiej?

  • Pij 2-4 filiżanek kawy na dzień,
  • staraj się ostatnią kawę wypić do 6 godzin przed snem,
  • kawa pita regularnie, w mniejszych ilościach jest zdrowsza od tej pitej rzadziej ale za to w dużych ilościach,
  • wybieraj ziarna wysokiej jakości, znajdziesz takie zazwyczaj bezpośrednio u producentów czyli, małych lokalnych palarnii lub ich sklepów internetowych. Są one zazwyczaj nieco łagodniej wypalone od odpowiedników w sklepach wielkoformatowych.

Czy kawą można zastąpić śniadanie?